HELPCENTER

In dit artikel:

  1. Product afbeeldingen uploaden

 
 

Product afbeeldingen uploaden

Wanneer u afbeeldingen wilt uploaden voor in uw webshop moet u met een aantal zaken rekening houden. Voor de meeste producten geldt wel dat er een doelgroep is die het erg belangrijk vindt dat het product er aantrekkelijk uitziet (stevig, robuust, opvallend of passend in een bepaalde omgeving).


Goede productfoto’s kunnen de conversie van uw webshop een enorme boost geven. Ga maar na: zou u zelf online een product kopen als er slechts een klein, onduidelijk fotootje bij staat? Waarschijnlijk niet. Dus waarom zouden uw klanten dat dan wel doen? Met mooie foto’s kunt u potentiële klanten verleiden en enthousiast maken over een product. De uitdrukking ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’ is er niet voor niks. Mooie productfoto’s trekken direct de aandacht, terwijl teksten online vaak maar deels gelezen worden.

Het maken van professionele productfoto’s kunt u natuurlijk uitbesteden. Mocht u hierin geïnteresseerd zijn dan kan Webstijl u een aantal fotografen aanbevelen. Wilt u het zelf doen? Houdt dan met de volgende punten rekening.

1. Fotografeer producten van alle kanten

Klanten willen een zo goed mogelijk beeld krijgen van een product. In een fysieke winkel kunnen zij het product van alle kanten bekijken. Zorg ervoor dat u die ervaring zo goed mogelijk evenaart. Toon voor elk product meerdere afbeeldingen zodat bezoekers een compleet beeld krijgen van het product. Zorg ervoor dat foto’s ingezoomd kunnen worden.

2. Toon details van producten

Maak aparte foto’s van opvallende en bijzondere details. Verkoopt u bijvoorbeeld tassen, maak dan ook foto’s van de binnenzijde van de tas en eventuele extra opbergvakjes. Verkoopt u kleding, toon dan foto’s van bijzondere details als mooie knopen, een rits, bijzondere stiksels of een aparte voering. Fotografeer de kleding niet terwijl deze plat ligt, maar bij voorkeur op een model of paspop. Is een product in meerdere kleuren verkrijgbaar, plaats dan van elke kleur een aparte foto op de productpagina.

3. Zorg voor een rustige achtergrond

Een rustige, liefst witte, achtergrond zorgt ervoor dat alle aandacht naar het product gaat. Een witte achtergrond creëert u door te fotograferen voor een witte muur, witte vellen papier te gebruiken of een speciale fotografie-tent. Met een beetje na bewerken in bijvoorbeeld Photoshop maakt u zo eenvoudig vrijstaande afbeeldingen.

4. Maak gebruik van sfeerfoto’s

Soms is een sfeerbeeld beter dan een vrijstaande afbeelding. Denk bijvoorbeeld aan een dekbedovertrek. Een foto van een mooi opgemaakt bed spreekt meer aan dan een afbeelding van het dekbedovertrek in de verpakking.

5. Let op de kleuren

Zorg ervoor dat de kleuren op de foto zo goed mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid. Fotografeer bij voorkeur bij daglicht of met daglichtlampen. Vermijd felle zon en het ontstaan van donkere schaduwen.

6. Wees consequent

Maak alle foto’s op dezelfde manier. Gebruik dezelfde manier van presenteren en belichten en voor elk product dezelfde achtergrond. Kiest u voor vrijstaande afbeeldingen, pas dit dan toe op alle productfoto’s. Toon u kleding op een paspop of model, doe dit dan voor alle kleding. Op deze manier creëert u rust in de beelden en voorkomt u dat uw webshop rommelig oogt.

7. Geef alle productfoto’s hetzelfde formaat

Houd u webshop overzichtelijk en rustig door alle afbeeldingen in hetzelfde formaat te tonen. Kies één formaat voor de afbeeldingen op de productpagina en één formaat voor de ingezoomde productfoto’s.

8. Upload de afbeeldingen zo klein mogelijk

Grote productfoto’s kunnen een negatieve invloed hebben op de snelheid van uw website/webshop en zorgen ervoor dat pagina’s langzaam laden. Hebben de ingezoomde afbeeldingen een formaat van 600 x 600 pixels, dan heeft het weinig zin om de afbeelding in een groter formaat te uploaden. De afmeting van product foto's zouden bij voorkeur 300 x 300 px of 600 x 600 px moeten zijn.